Goede voeding voor de huid

Goede voeding voor de huid

11x goede voeding voor de huid!

Er zijn meerdere hoofdoorzaken die het verouderingsproces van onze huid versnellen. AGE’s zijn een belangrijke oorzaak van huidveroudering. Glucose (suiker) geeft cellen energie maar kan ook een reactie aangaan met proteïnen, zoals het collageen. Deze reactie geeft Advanced Glycation End-products (AGEs). Deze AGEs zijn verantwoordelijk voor verlies aan elasticiteit, het ontstaan van rimpels, ontstekingen, het stopt celvernieuwing en versnelt het verouderingsproces.

Op uw dieet letten is makkelijker gezegd dan gedaan, daarom geven wij hier 11 tips voor een gezonder dieet en een mooiere huid.

Goede voeding voor de huid 1
In dit artikel geef ik je 11 voedingstips tegen huidveroudering

Maar vergeet niet dat ieder mens uniek is. Niet iedereen zal baat hebben bij het eten van puur voedsel. En af en toe ongezonde voedingsmiddelen eten zal niet direct leiden tot minder collageen en schade aan uw huid. Maar als u regelmatig ongezonde voedingsstoffen binnenkrijgt zal dat op de lange termijn uw huid en gezondheid verslechteren, wat voor type huid u ook heeft.

Dus, ga verstandig door deze lijst en pak de tips die voor u relevant zijn!

1. Zoete aardappelfriet zijn gezonder dan friet van gewone aardappel.

Voedingsmiddelen die bij hoge temperaturen in olie worden gebakken, geven vrije radicalen af die cellulaire schade aan de huid kunnen veroorzaken. Blootstelling aan vrije radicalen versnelt het verouderingsproces door een actie die cross-linking wordt genoemd. Cross-linking effecten beïnvloeden de DNA-moleculen en kunnen de elasticiteit van de huid verzwakken.

Alhoewel patat met lekker veel zout erg lekker kan zijn, haalt een teveel aan zout water uit de huid en leidt dit uitdroging van de huid. Uw huid is dan vatbaarder voor rimpels.

Gefrituurde producten zitten vol met slechte koolhydraten en bezorgen je een korte energiepiek. Na een tijdje krijg je dan weer honger, wat weer slecht voor je lijn is. Patat wordt gefrituurd in vet wat bomvol ongezonde stoffen zit, wat weer leidt tot huidschade.

Alternatief:  Ruil patat in voor zoete aardappelfriet of zoete aardappel schijfjes en maak deze klaar in de oven. De zoete aardappel bevat 1,5 keer meer antioxidanten dan blauwe bessen. Deze antioxidanten neutraliseren vrije radicalen en beschermen jouw lichaam en dragen bij aan een mooie en gezonde huid

De bataat, hoe de zoete aardappel ook wel wordt genoemd, is ook zeer rijk aan bètacaroteen welke een belangrijke functie heeft als pro-vitamine A. Bètacaroteen beschermt de huid tegen uv-schade. Je lichaam kan dit omzetten in vitamine A en deze vitamine is zeer goed voor de huid, weerstand en ook nog eens voor de ogen.

In de zoete aardappel zit daarnaast 26 mg vitamine C per 100 gram. Vitamine C is een antioxidant en beschermt het lichaam tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn een belangrijke oorzaak van verouderen en huidbeschadigingen.

Wil je de huid extra beschermen?

Doe dit dan met Skin Protect van LavieSage. Skin Protect beschermt de huid met behulp van een reeks krachtige antioxidanten zoals spirulina, bètacaroteen

2. Gekiemd brood in plaats van wit brood

Wanneer geraffineerde koolhydraten zich integreren met eiwitten, veroorzaakt dit de vorming van AGE’s. AGE’s hebben een direct effect op zowel chronische ziekten en op het verouderingsproces.

Voedingsmiddelen met een hoge glycemische index, zoals wit brood, kunnen ontstekingen veroorzaken in het lichaam, die direct verbonden zijn met het verouderingsproces. Klik op de glycemische index lijst voor een overzicht van voeding met hoge en lage waarden.

Alternatief:  Probeer een alternatief voor traditioneel brood, zoals gekiemde granenbroodjes die geen toegevoegde suikers bevatten. Gekiemde broden bevatten ook antioxidanten die goed zijn voor de huid.

3. Fruit of pure chocolade in plaats van suiker

Suiker is een van de beruchte tegenstanders van ongewenste huidproblemen zoals acne en huidveroudering.  Zoals hierboven vermeld, draagt suiker bij tot de vorming van collageen-beschadigende AGE’s.

Wanneer onze suikerspiegels verhoogd zijn, wordt dit AGE gestimuleerd. Het wordt nog meer versneld als er zonlicht bij betrokken is. In plaats van ijs te eten op het strand, kiest u dus voor verfrissend bevroren fruit of een ijslolly zonder toevoeging van suiker.

Alternatief:  Pak fruit of pure chocolade als je trek hebt in iets zoets. Bosbessen, in het bijzonder, voorkomt verlies van collageen.

4. Olijfolie of avocado’s in plaats van margarine

Veel studies hebben aangetoond dat mensen die geen margarine of boter consumeren minder huidbeschadiging en rimpels hebben dan degenen die regelmatig uitschieten met het boter mes.

Margarine is slechter voor de huid dan echte roomboter, omdat het een hoog gehalte aan gedeeltelijk gehydrogeneerde oliën bevat. Deze transvetzuren maken de huid kwetsbaarder voor ultraviolette straling, die het collageen en de elasticiteit van de huid kunnen beschadigen.

Alternatief: Gebruik geen margarine en ruil roomboter in voor olijfolie of smeer avocado’s die rijk aan anti-aging antioxidanten zijn op je brood.

5. Kies voor gevogelte in plaats van bewerkt vlees

Hotdogs, pepperoni, spek en worst zijn allemaal voorbeelden van vleeswaren die schadelijk kunnen zijn voor de huid.

Deze vleessoorten bevatten veel natrium, verzadigde vetten en sulfiet, die allemaal de huid kunnen uitdrogen en het collageen kunnen verzwakken door ontstekingen te veroorzaken. Voor goedkope eiwitopties, ruil bewerkt vlees in voor eieren, bonen en ongebrande en ongezouten noten.

Alternatief: Je lichaam en huid heeft voedingsstoffen uit vlees nodig. Kies daarom voor biologisch mager vlees zoals kalkoen en kip. Deze vleessoorten zitten vol met eiwitten en aminozuren die essentieel zijn voor de natuurlijke vorming van collageen. Wil je je huid extra boosten met Collageen, dan is Skollagen van LavieSage het beste supplement om erbij te nemen. Skollagen zit o.a. vol met aminozuren.

6. Zuivel

Heb je een gemengd gevoel over zuivel? De wetenschap heeft dat ook.

Sommigen hebben positieve huidveranderingen gezien door te stoppen met zuivel maar er zijn ook mensen die geen verschil zien na het stoppen.

Het hangt allemaal af van de persoon. Voor sommigen kan zuivel de ontsteking in het lichaam verhogen, wat leidt tot oxidatieve stress. Oxidatieve stress is een van de belangrijkste oorzaken van vroegtijdige veroudering.

Diëten met een laag gehalte aan zuivelproducten kunnen de aan de zon blootgestelde huid beschermen tegen rimpels.

Alternatief: Zuivel is een grote bron van calcium, die essentieel is voor de algehele gezondheid van de huid. Voor andere bronnen van calcium, eet zaden, bonen, amandelen, groene bladeren en vijgen.

7. Frisdrank

Frisdrank zit boordevol suikers. Elke dag twee glazen cola, sinas, appelsap of ander suikerrijke frisdrank veroudert je huid erg snel. De suikers die in frisdrank zitten, veroorzaken glycolyse. Bij dit proces wordt suiker afgebroken tot pyrodruivenzuur wat op zijn beurt leidt tot rimpelvorming.

Alternatief: Een goede vervanger van frisdrank is een glas water met een schijfje citroen, sinaasappel of ander fruit eventueel aangevuld met mint, peterselie of komkommer. Een huid die voldoende vocht krijgt, ziet er jonger uit en glanst meer. Door minimaal twee liter water per dag te drinken, voorzie je je huid van voldoende vocht. Je huid zal niet alleen meer gaan stralen, maar wordt ook mooier van kleur.

8. Alcohol

Alcohol kan een groot aantal problemen veroorzaken als het gaat om de huid, waaronder roodheid, wallen, verlies van collageen en rimpels.

Alcohol verbruikt uw voedingsstoffen, hydratatie en vitamine A-niveaus, die allemaal een directe invloed hebben op rimpels.

Vitamine A is vooral belangrijk voor de nieuwe celgroei en de productie van collageen, zodat de huid elastisch en rimpelvrij is.

Alternatief: Drink met mate. Dat is één drankje per dag voor vrouwen en twee voor mannen. Zorg ervoor dat je goed gehydrateerd bent met water. Probeer ook eens te experimenteren met leuke en creatieve mocktail recepten. Lekker, gezond en zonder alcohol

9. Vermijd koken op hoog vuur

Sommige meervoudig onverzadigde oliën met een hoog gehalte aan omega-6 vetzuren, zoals maïs of zonnebloemolie, kunnen schadelijke vrije radicalen veroorzaken en kunnen de ontstekingsniveaus verhogen.

Maar dit betekent niet dat alle oliën ongezond zijn. Als het gaat om oliën en rimpelpreventie, kies dan voor enkelvoudig onverzadigde vetten om de huid gehydrateerd te houden.

Alternatief: Ruil plantaardige oliën in voor olijfolie. Het is rijk aan antioxidanten, vitamine E en fytosterolen en vermindert ontstekingen.

10. Stop met het eten van rijstwafels

Hoewel rijstwafels meestal worden aangeprezen als een goede en gezonde snack, is dit niet het geval voor de huid.

Rijstwafels hebben een hoge glycemische index en veroorzaken pieken in de bloedsuikerspiegel. Verhoogde bloedsuikerspiegel werkt verouderend en veroorzaakt rimpels.

Alternatief: Voor een anti-verouderingssnack kunt u hummus met reepjes paprika’s proberen. Rode paprika’s hebben een hoog vitamine C-gehalte, waardoor ze goed in staat zijn om collageen te produceren. Kikkererwten zitten ook vol met huidvriendelijke antioxidanten.

11. Bestrijd fructose met liponzuur

Veel mensen zijn verbaasd te horen dat agave siroop meer fructose kan bevatten dan bijvoorbeeld mais stroop. Fructose breekt collageen veel sneller af dan gewone suiker waardoor vorming van rimpels veel sneller optreed.

Alternatief: Spruiten zitten vol met liponzuur. Aangezien liponzuur de collageen-schadelijke effecten van fructose kan voorkomen adviseren wij spruiten op te nemen in je dieet.

Nu vinden de meeste mensen spruiten niet erg lekker.

Wat je kunt doen is een kleine hoeveel spruiten mixen door je groente/fruit shake zodat de smaak niet te proeven is. Vind je dit te veel werk dan is het gebruik van voedingssupplementen met linolzuur aan te raden. De Skin Balance van LavieSage bevat naast liponzuur, Vitamine A en E, Omega 3 en 9 en tal van andere ingrediënten die goed zijn voor uw huid!

Er zijn daarnaast tal manieren om je huid voller te maken, denk hierbij aan gezichtsbehandelingen, crèmes en serums maar zeker ook niet te vergeten, de voedingssupplementen voor de huid.

Wil je een huidadvies met de Observ 520 of dit meteen combineren met een huidverjongende behandeling laat het ons weten en maak een afspraak!