Vitamine k2: Het verband met Corona en de positieve effecten op lichaam, geest en huid!

Vitamine K2 is erg actueel vanwege een tekort aan Vitamine K2 bij COVID-19 patiënten. Met onze westerse eetgewoonte krijgen de meeste mensen niet genoeg Vitamine K2 binnen.

Vitamine K2 is een vitamine die wij tot ons kunnen nemen door middel van onze voeding of suppletie. Dat wij vitamine K2 ook hard nodig hebben voor ons lichaam is al veel langer bekend maar is nu weer opnieuw onder de aandacht, omdat uit onderzoek blijkt dat erg zieke Corona patiënten een groot tekort aan Vitamine K2 hebben.

De rol van vitamine K2 in het lichaam beschermt ons daarnaast tegen hart- en vaatziekten, draagt bij aan sterke botten en het bevorderen van de hersenfunctie. Er is dan ook bewijs dat regelmatige inname van Vitamine K2 bijdraagt aan soepele aderen waardoor het risico op een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten wordt vertraagd. Het speelt ook een belangrijke rol in onze calciumhuishouding, wat met name erg belangrijk is voor de ontkalking van onze bloedvaten.

Verband zieke Corona patiënten en Vitamine K te kort

Dit verband blijkt uit onderzoek van het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis in Nijmegen, het Cardiovascular Research Institute Maastricht (CARIM) en Maastricht University dat gepubliceerd is op Preprints: Te kort aan Vitamine K mogelijk prognose risico COVID-19 Meer info en de studie kan je vinden op de wetenschappelijke website Scilit

De resultaten van dit onderzoek laten zien dat de vitamine-K-status lager is bij de COVID-19 patiënten dan bij andere controle personen zonder COVID-19. Ook is de vitamine-K-status bij ernstig zieke COVID-19 patiënten significant lager dan bij minder zieke COVID-19 patiënten.

Zoals vele weten is het slikken van voedingssupplementen tegenwoordig essentieel voor het goed functioneren van ons lichaam. Door de resultaten van diverse onderzoeken adviseren wij dan ook goed op de vitamines te letten, met name natuurlijke vitamine K2.

 

Bijna de helft van de ouderen heeft een tekort aan vitamine K2

Uit het onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen is gebleken dat 1 op de 3 mensen een tekort heeft aan Vitamine K2. Dit is zelfs nog hoger (48%) bij ouderen maar ook bij patiënten met chronische aandoeningen zoals type-2-diabetes, nierziekten, hypertensie en hart- en vaatziekten. Ook is het resultaat van het onderzoek dat bloedvatverkalking wordt tegen gegaan door Vitamine K2.

Verschillende soorten vitamines K

Naast vitamine K2 bestaat er ook vitamine K1, dit is misschien voor vele zelfs bekender dan vitamine K2. Het wordt vaak toegediend bij baby’s vlak nu hun geboorte omdat baby’s altijd met een tekort aan Vitamine K worden geboren. Het verschil tussen K1 en K2 gaat met name om het transport, K1 gaat vooral naar de lever toe en K2 bereikt veel beter andere weefsels, zoals botten, bloedvaten en nieren. K2 wordt dus veel beter opgenomen door ons lichaam dan K1. Terwijl K2 juist veel minder voorkomt in ons voedsel dan K1.

Vitamine K2 is vervolgens weer te onderscheiden in MK-4 en MK-7. Uit verschillende studies blijkt dat vitamine K2, en dan specifiek MK-7, een langere halfwaardetijd in het bloed heeft en hierdoor langer beschikbaar is voor opname door de weefsels. De toevoeging MK7 staat voor Menachinon-7 (of Menaquinone-7). Een andere vorm die in de natuur voorkomt, is Menachinon-4 (MK4); deze vorm heeft echter, net als Vitamine K1, een beperkte halfwaardetijd in het lichaam. Vitamine K2-MK7 is dus de variant die voor het lichaam de meeste toegevoegde waarde heeft.

Vitamine K2 komt steeds minder voor in ons Westerse dieet

onze westerse voeding komt voornamelijk vitamine K1 voor. Dit krijgen we binnen door het eten van groene bladgroenten, zoals spinazie en kool. Ook komt vitamine K1 voor in fruit zoals kiwi, avocado en druiven. Vitamine K2 (MK-7) zit voornamelijk in gefermenteerde producten, waarvan de bekendste met een zeer hoge waarde natto is. In vlees en zuivel zit een kleine hoeveelheid van de vorm MK-4.

Onderzoeken laten zien dat de totale vitamine K inname, maximaal voor 10 tot 25% uit vitamine K2 bestaat. Kijkend naar de vele gezondheidsvoordelen van vitamine K2 (onderaan samengevat), is extra inname van vitamine K2 geadviseerd.

Wat is gefermenteerd voedsel?

Fermentatie is een eeuwenoude conserveringstechniek die nog steeds wordt toegepast in Aziatische landen maar ook in Nederland vind je fermentatie terug. Het is simpel gezegd eten gecontroleerd laten bederven. Dit klinkt ongezond en niet lekker, maar dat is het juist zeker!  Voorbeelden van gefermenteerd voedsel zijn tempeh, zuurkool, kimchi, miso, kombucha en dus natto.

Vitamine K2 en Corona 2
Vitamine K2 en Corona 3
Vitamine D-3

Vitamine K2 in combinatie met Vitamine D3

Beiden vitamines K zijn in vet oplosbaar en spelen een belangrijke rol voor onze botten en calciumhuishouding. Samen staan zij dan ook bekend als een heel belangrijk duo omdat ze elkaar versterken en ervoor zorgen dat ze op de juiste plekken in het lichaam terecht komen. 

Vitamine D kan ons lichaam aanmaken door middel van de zon en Vitamine K kunnen wij (zoals eerder beschreven) halen uit onze voeding. Echter moeten wij in Nederland dealen met schaarse zonnestralen en helaas minder gefermenteerd eten waardoor al snel een te kort aan vitamine D3 en K2 ontstaat.

Wat zijn de gevolgen van teveel vitamine K2 binnen krijgen?

In de praktijk komt dit eigenlijk niet voor. De resultaten uit studies laten geen nadelige effecten zien van een te hoge vitamine K inname uit voeding of in de vorm van K2 supplementen.

Alle voordelen Vitamine K2
  • Vitamine K2 draagt bij aan een goed transport van calcium en zorgt ervoor dat de bloedvaten schoon en elastisch blijven
  • Verlaagt kans op hart- en vaatziekten
  • Verbetert de bot kwaliteit
  • Bescherming tegen leverziektes (leverkanker)
  • Kanker preventie
  • Osteoporose preventie
  • Beschermt tegen aderverkalking
  • Beschermt tegen neurologische aandoeningen
  • Vermindert risico op Diabetes
  • Zieke Corona patiënten hebben een tekort aan vitamine K2
  • Helpt bij darmziektes
  • Ontstekingsremmende en darmbarrièrebeschermende eigenschappen
  • Gunstige werking bij ziekte van Crohn
Het belang van een optimale gezondheid

I would like to receive the video presentation on how to live healthier with healthy food and supplements!

Vitamine K2 en de huid

Naast de grote rol die vitamine K2 in ons lichaam heeft is het ook erg belangrijk voor onze huid om huidveroudering tegen te gaan. Collageen en elastine zijn voor onze huid cruciaal om onze huid zo jong mogelijk te houden. Bij een te kort aan vitamine K2 kan ons elastine gaan verkalken. Hierdoor verliest het zijn functie en kan er vroegtijdige veroudering ontstaan.  Hoe meer vitamine K2 er aanwezig is in het lichaam, hoe beter ons collageen en elastine kan functioneren. Vitamine K2 is dus van essentieel belang voor onze huid.